september 2017

Inhoud

vrijdag 16 oktober 2015

Aanbieders

Er zijn vijf hoofdvormen van autodelen:

Roundtrip carsharing (klassiek autodelen) is er zowel voor particulieren als voor zakelijke gebruikers (poolauto’s). Soms gebeurt dat met een abonnementsvorm door een autoverhuurbedrijf. Bij deze vorm van autodelen moet de auto na gebruik op dezelfde plek worden teruggebracht.

Bij Oneway carsharing hoeft dat niet en kan de auto op een andere plaats worden achtergelaten. Zowel bij roundtrip carsharing als oneway carsharing kunnen concepten ‘freefloating’ zijn. Auto’s hebben dan geen vaste standplaats, maar kunnen binnen een bepaald gebied worden geparkeerd op elke publieke parkeerplaats. Bij freefloating roundtrip hebben deelauto’s geen vaste parkeerplaats, maar is deze in een bepaalde wijk of straat te vinden.

Bij carsharing platforms (peer-2-peer carsharing) verhuren mensen hun auto aan anderen. Het gaat om open platforms waarbij er per verhuring wordt betaald. Ook zijn er diverse lokale initiatieven waarin groepjes particulieren een of meer auto’s delen. Het gaat meestal om vaste groepen gebruikers die samen alle kosten delen. Deze verzamelnaam is local communities of particulier autodelen.

Bij Business Carsharing vormen zakelijke gebruikers de belangrijkste doelgroep. Typische zakelijke aanbieders komen vaak voort uit autoleasebedrijven. Veel aanbieders staan ook open voor zakelijke rijders. Omdat de zakelijke en de particuliere markt elk hun eigen piektijden kennen, zijn deze markten goed te combineren.

Binnen deze hoofdvormen zijn er veel varianten en mengvormen mogelijk. In totaal zijn er 39 aanbieders van autodelen in Nederland.




Roundtrip carsharing
Bij roundtrip carsharing (klassiek autodelen) beheren aanbieders een eigen vloot van deelauto’s. Die deelauto’s hebben bijna altijd een vaste parkeerplaats en zijn 24 uur per dag beschikbaar. Greenwheels en Connectcar zijn de grootste aanbieders. Het gebruik per auto van deze aanbieders ligt hoger dan dat van auto’s die via carsharing platforms worden aangeboden.

Greenwheels blijft de grootste aanbieder van roundtrip carsharing. 71 procent van het roundtrip-aanbod is van Greenwheels. ConnectCar staat met 14 procent van het aanbod op nummer 2, gevolgd door MyWheels. Een deel van de auto’s van MyWheels valt onder het roundtrip-model. Dat deel draagt voor 8 procent bij aan het aanbod van roundtrip carsharing. Het aantal roundtrip deelauto’s is met 5% gegroeid.

Voor roundtrip carsharing is meestal een parkeerplaats in de openbare ruimte nodig. Gemeenten kunnen hier een vergunning voor verstrekken als sprake is van gereguleerd parkeren. De tarieven voor die vergunningen wisselen sterk (zie parkeertarieven). Vaak is een vergunning voor een deelauto duurder dan een bewonersvergunning. Een hoog tarief vertraagt de groei van autodelen in een gemeente en de kosten komen indirect bij autodelers terecht. In gemeenten met een minder stedelijk karakter is een gereserveerde locatie niet altijd nodig.

Andere aanbieders van roundtrip carsharing:
CareCar, Deelootoo, Drive, Elektrip, Flexcar, Free2Go, Hertz 24/7, Hoppa, MobielGedeeld, SharedWheels, Stapp-In en StudentCar.

CareCar en Elektrip bieden elektrische deelauto’s aan. Autoverhuurder Hertz biedt ook abonnementen op huurauto’s. Door de 24-uurs beschikbaarheid met abonnementsvorm zijn deze auto’s te beschouwen als deelauto’s. Ook Euromobil speelt in op autodelen. Met Free2Go hebben autoverhuurders een systeem in handen om hun huurauto’s te delen.

Oneway carsharing

Bij Oneway Carsharing pik je ergens een deelauto op. Op de plek van bestemming laat je deze achter. Dit maakt het systeem ook geschikt als natransport voor het OV. Car2Go is de grootste aanbieder in Nederland met deze formule, met 350 elektrische Smarts in Amsterdam. Op Terschelling biedt WattCar 42 elektrische Nissan Leafs aan. Witkar rijdt nu in Rotterdam en Groningen met diverse Smart forfours op benzine (euro 6). In diverse steden zijn Witkars beschikbaar op de locaties van KAV autoverhuur. Het is ook mogelijk om de Witkars achter te laten in een andere Witkar-stad.

Carsharing platforms
Bij carsharing platforms (p2p) verhuren particulieren hun eigen auto via een online platform dat vraag en aanbod bij elkaar brengt. Deze vorm van autodelen is in 2011 begonnen in Nederland. SnappCar en MyWheels zijn de belangrijkste aanbieders. Bij carsharing platforms is geen investering nodig in nieuwe auto’s. Dat maakt snelle groei mogelijk in veel gemeenten. Er zijn ook geen gereserveerde parkeerplaatsen nodig voor deze vorm van autodelen. Iedereen kan zijn eigen auto verhuren. Het assortiment is dan ook zeer breed: nieuw en oud, groot en klein en van cabrio tot camper. Auto’s worden gebruikt voor zowel kortere als langere periodes (vakanties).

SnappCar voert met 90 procent van de deelauto’s het aanbod van carsharing platforms aan. De andere grote aanbieder is MyWheels met 9 procent. Het aanbod van zowel SnappCar als MyWheels bestaat ook uit elektrische auto’s. DayCar is een nieuw carsharing platform. Het in 2016 opgerichte UberAlles gaat voortaan verder onder de naam TrexCar.

Een bijzondere aanbieder is ParkFlyRent. Gebruikers van ParkFlyRent hoeven niet meer te betalen voor lang parkeren bij een luchthaven. In plaats daarvan verhuren ze hun auto aan ParkFlyRent. Die verhuurt de auto’s aan mensen die vanaf Schiphol of Eindhoven Airport een auto nodig hebben.


Local communities
Bij local communities (particulier autodelen) gebruiken buren, vrienden of familie samen een auto, zonder bemiddeling van een platform of organisatie. Hiervoor kunnen ze een overeenkomst sluiten. Kenmerkend is dat het vaak om besloten groepen gaat en dat alle kosten gedeeld worden. Als ze lid zijn van de Vereniging Gedeeld Autogebruik, kunnen ze ook een speciale autodeelverzekering afsluiten. Over de omvang van local communities is weinig informatie beschikbaar. In sommige gemeenten maakt lidmaatschap van deze vereniging het mogelijk om een parkeervergunning voor meerdere parkeersectoren aan te vragen, in het geval dat de mensen die samen een auto delen, in verschillende parkeersectoren wonen. Er ontstaan steeds meer lokale initiatieven, zoals Autodelen Zwolle en Samen Slim Rijden Helvoirt.

De aanbieders Buurauto en WeDriveSolar bieden een maandabonnement op een deelauto aan. De kosten per rit zijn dan lager dan bij aanbieders van Roundtrip carsharing. Deze initiatieven zijn interessant voor mensen die ‘vaker dan af en toe’ een auto nodig hebben. Bijzonder aan WeDriveSolar is dat de elektrische auto’s worden geladen met zonne-energie. In de toekomst moet het mogelijk worden dat bij slecht weer de accu stroom teruggeeft aan het net (smart charging). Zowel WeDriveSolar als Buurauto zetten in op een deelconcept, waarbij de hoge aanschafkosten van een elektrische auto met meerdere huishoudens gedeeld worden.


Business carsharing
Business Carsharing (zakelijk autodelen) kan op verschillende manieren:
  • auto’s van de zaak of leaseauto’s worden tussen collega’s gedeeld voor zakelijk gebruik; 
  • auto’s worden gedeeld met andere werkgevers;
  • werknemers verhuren hun leaseauto aan particulieren via carsharing platforms;
  • werkgevers hebben een of meer poolauto’s voor zakelijke ritten. Soms kunnen werknemers de poolauto huren voor priv├ęgebruik in de avonden en weekenden.

>> Lees meer.

Van bezit naar gebruik: nieuwe vormen Van autofabrikant en autoverhuurder tot leasebedrijf: veel partijen zoeken naar vernieuwende vormen rond het bezitten van auto’s. Hieronder enkele voorbeelden:

Huurauto's Autoverhuurders zoeken steeds vaker naar concepten die flexibeler zijn dan de traditionele verhuurconcepten, waarbij je tijdens kantoortijden een auto ophaalt vanaf een (vaak afgelegen) terrein, nadat je enkele documenten hebt ondertekend.
  • Diverse autoverhuurders bieden Call-a-car aan. Dit is te zien als een lidmaatschap op een huurauto, soms met een maandelijkse automatische incasso. Vaak is er keus uit meerdere autotypes en is het mogelijk dat de auto thuis wordt geleverd en opgehaald. Sommige gemeenten bieden een speciale parkeervergunning aan voor mensen die vaak een auto huren en deze dan in de buurt willen parkeren.
  • Oproepauto van EuropCar biedt de mogelijkheid van een abonnement aan, plus de mogelijkheid om de auto te laten brengen en op te halen. Er kan ook gekozen worden voor het ophalen van de auto bij een vestiging.
  • Via FreeToGo (van Euromobil) en Hertz 24/7 zijn huurauto’s 24 uur per dag beschikbaar.
  • Huurauto’s vormen een aanvulling op (roundtrip) deelauto’s, vooral voor langere verhuurperiodes en voor specifieke voertuigen (bestelbusje of extra grote auto).


Leaseauto’s
  • Met private lease is het mogelijk voor particulieren om een auto te leasen. Ten opzichte van een eigen auto is er het gemak dat onderhoud, verwisselen van banden, verzekering en pechhulp allemaal geregeld zijn. Zie bijv. het artikel hierover in Verkeerskunde. Deelootoo biedt een private lease oplossing, ook om de maandlasten naar beneden te brengen en bijvoorbeeld samen een auto aan te schaffen. DriveMoby biedt een abonnement aan op een auto. Volgens DriveMoby is dit in veel gevallen voordeliger dan een auto kopen. Om de prijs nog meer te drukken, kun je de auto vervolgens verhuren via SnappCar of MyWheels. In het het Testrijders project leasen particulieren een elektrische auto en gaan deze via Testrijders zoveel mogelijk delen, om zo meer mensen kennis te laten maken met zowel elektrisch rijden als autodelen, gesteund door een lokale campagne. www.detestrijders.nl
  • Shortlease maakt het mogelijk om voor een kortere periode een auto te leasen. Dit is echter duurder dan leasen voor een langere periode, maar voordeliger dan het huren van een auto.

Collectief vervoer

  • Dorpsdeelauto's waarbij bewoners die niet kunnen rijden, een (vrijwillige) chauffeur kunnen oproepen (zie ook factsheet 7).



lees verder in:

>> Zakelijke deelauto's
>> Gebruikers

>> Trends
>> Deelauto's in vergelijking met ...
>> Milieueffecten

>> Elektrische deelauto’s

>> Gemeenten: de rode loper uit

>> Parkeertarieven
>> Green Deal autodelen
>> Verantwoording
>> Databestand

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen