september 2017

Inhoud

dinsdag 26 juni 2012

Nieuwe vormen van autodelen

Vorig jaar kondigde het KpVV in dit dashboard twee nieuwe vormen van autodelen aan: peer2peer carsharing en oneway carsharing.

Peer2Peer Carsharing
Dit concept houdt in dat autobezitters hun auto kunnen verhuren aan anderen. Dat is handig voor wanneer iemands auto vaak niet gebruikt wordt. De auto vormt zo een extra bron van inkomsten. Inmiddels zijn er 3 aanbieders: Snappcar, WeGo en MyWheels. De laatste is gelieerd aan Wheels4all. In een half jaar tijd hebben 208 particulieren hun auto aangeboden als deelauto en dit aantal neemt snel toe.

Professionele organisaties plaatsen pas een deelauto wanneer er voldoende belangstelling is. Bij particulieren speelt dit niet. Hun auto’s zijn er al en het enige wat nodig is, is dat ze hun auto aanmelden bij een van de aanbieders. Het is dus mogelijk dat er minder autodelers per deelauto zijn dan bij regulier autodelen. Het interessante is echter dat het aanbod aan deelauto’s snel kan groeien. Een van de bottlenecks van regulier autodelen is de beschikbaarheid. In veel gemeenten is nog geen deelauto. Dat verandert snel met de komst van Peer2Peer autodelen. Na een half jaar zijn al 82 gemeenten met peer2peer autodelen, tegenover 117 gemeenten met regulier autodelen in zo’n 20 jaar tijd. Peer2peer is ook te vinden in kleine gemeenten en plaatsen. In Maurik bleek een reguliere deelauto van Wheels4all niet rendabel. Deze deelauto verdween, maar nu is er op dezelfde locatie een Peer2peer deelauto. Wheels4all maakt steeds meer gebruik van de mogelijkheid om in plaats van een ‘echte’ deelauto te werken met peer2peer, via het gelieerde MyWheels.

Absolute en relatieve omvang van deelautosystemen naar stedelijkheidsgraad, 2012, KpVV

Oneway carsharing: Autobranche ontdekt autodelen 
De auto-industrie speelt in op de trend dat jongeren in steden minder auto’s kopen. Diverse fabrikanten zetten een deelautosysteem in de markt. Een veelgehoord probleem bij ‘regulier’ autodelen is dat je de deelauto weer terug moet brengen naar de plek van herkomst. Met OneWay carsharing kun je de deelauto op de bestemming achterlaten.

Car2Go van Daimler is het eerste OneWay carsharingsysteem in Nederland. Dit initiatief ging eind 2011 van start in Amsterdam. Car2Go zet 300 elektrische Smarts in. Zo’n grootschalige uitrol van deelauto’s vond niet eerder plaats in Nederland. De eerste ervaringen van de gemeente zijn positief. De spreiding door de stad is goed en het lijkt erop dat er weinig substitutie is van fietsritten. Het gebruik van Car2Go kost geld: €0,29 per minuut. Een rit door Amsterdam van een kwartiertje kost dus €4,35. De gemeente is positief over het feit dat de auto’s ter plekke geen uitstoot veroorzaken. Zo levert het systeem een bijdrage aan een schone lucht. De gemeente is van plan om eind 2012 een evaluatie van Car2Go uit te voeren, waarin onder meer gekeken wordt naar de effecten van het systeem. De deelauto's van Car2Go hebben een stadsbrede autodeelvergunning.

(foto: Shea Gunter)

BMW rolt een vergelijkbaar concept uit met DriveNow en Volkswagen met Quicar. De auto-industrie ziet autodelen als een kans. Jongeren in grote steden stellen de aanschaf van een auto uit of zelfs af. Andere consumptiegoederen zijn populairder dan een auto. Bovendien speelt de wens om te ervaring op te doen met elektrisch vervoer. Elektrische auto’s liggen nog niet binnen handbereik voor de meeste consumenten. Door middel van een autodeelconcept kunnen veel mensen er kennis mee maken.

Niet alleen de fabrikanten zien een toekomst in autodelen. Pon nam onlangs een belang in Greenwheels, nadat het vorig jaar de Gazellefabriek in Dieren had overgenomen.

Ook leasebedrijven zetten in op autodelen voor de zakelijke markt. De meeste deelauto-aanbieders doen dat al en dienstverleners als Mobility Mixx hebben hier concepten voor. Onlangs kondigde autoleasebedrijf Alphabet (dat in 2011 ING car lease overnam) aan in te zetten op zakelijk autodelen. Poolauto’s zijn een mooie manier voor werkgevers om te bezuinigen op mobiliteitskosten. Volgens Alphabet komt er veel (mensen)werk kijken bij poolauto’s. Een reden waarom veel werkgevers er huiverig voor zijn. Alphabet wil ontzorgen en haar klanten op die manier meer flexibiliteit bieden.

De autobranche ontdekt steeds meer de potentie van autodelen. Het is aannemelijk dat dit een stevige impuls gaat geven. Autodeelorganisaties zijn tot op heden kleine bedrijven met een relatief klein kapitaal. Wanneer kapitaalkrachtige ondernemingen er in investeren, is het mogelijk om sneller een schaalsprong te maken.

2 opmerkingen:

  1. Misschien goed om even te vermelden dat Mobility Mixx op dit moment voor haar klanten 450 poolauto's beheert voor zakelijk autodelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor de aanvulling. Poolauto's vormen een interessant segment binnen het autodelen. Zeker in combinatie met andere vormen van vervoer, zoals bijv. Mobility Mixx dit anabiedt. De inhoud van KpVV-bericht over Mobility Mixx uit 2007 (zie http://www.kpvv.nl/KpVV/KpVV-Overige-Content/KpVV-Overige-Content-Media/Bijlagen-publicaties/KpVV-Bericht-2007-044-eBook.pdf) staat wat dat betreft nog steeds recht overeind!

    BeantwoordenVerwijderen