september 2016

Inhoud

vrijdag 16 oktober 2015

Verantwoording

De gegevens in dit dashboard zijn als volgt verzameld:
  • Bij de klassieke aanbieders is het aanbod geteld zoals dit op hun websites is vermeld.
  • Bij peer2peer en zakelijk autodelen zijn gegevens opgevraagd van de aanbieders. Tellen vanaf hun sites is niet mogelijk, omdat die sites alleen het aanbod op een specifieke dag weergeven. 
  • Sommige mensen bieden hun auto zowel bij SnappCar als MyWheels aan. Op basis van een steekproef hebben we een correctiefactor van 5 % toegepast om dubbeltelling te voorkomen. `
Daarnaast heeft BOVAG gegevens aangeleverd over bedrijven die naast autoverhuur aan autodelen doen. Het criterium voor een deelauto is dat deze 24 uur per dag geopend kan worden. Bij reguliere verhuur moet de auto binnen openingstijden worden opgehaald bij een loket.

Voor de cijfers over het gebruik van deelauto’s is gebruik gemaakt van het onderzoek van TNS-Nipo: Autodelen: wordt de markt volwassen (2014).Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van CROW-KpVV, BOVAG en de gemeente Amsterdam. Het is gebaseerd op een panelonderzoek met 853 bruikbare waarnemingen. Het panel is samengesteld uit autodelers en niet-autodelers, waarvan een deel interesse heeft om het komende jaar te starten met autodelen. Er zijn vier vormen van autodelen onderzocht:
  • klassiek autodelen 
  • auto huren via peer-to-peer carsharing 
  • auto aanbieden via peer-to-peer carsharing 
  • huren/ verhuren van een particulier. 
In dit dashboard zijn meegenomen: 
  • deelauto’s in bezit van een aanbieder (bijv. Greenwheels of Car2Go) 
  • auto’s die via een online marktplaats (bijv. MyWheels of SnappCar) worden aangeboden. 
  • onderling gedeelde auto’s van particulieren, die samen een auto gebruiken, voorzover ze ingeschreven zijn bij de Vereniging Gedeeld Autogebruik. 
Niet meegenomen zijn:
  • poolauto’s bij bedrijven (hier heeft het CROW-KpVV geen gegevens van) 
  • particuliere deelauto’s buiten de geregistreerde systemen. 
  • carpoolen (zoals Blablacar) en diensten als Uber vallen buiten de definitie van autodelen.
>> Meer info: factsheet 1: definities\

Opdrachtgever
De editie van 2016 is gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, met een bijdrage vanuit het Interreg VB project SHARE-North.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen