september 2016

Inhoud

vrijdag 16 oktober 2015

Aanbod

De onderstaande figuur laat duidelijk zien dat het aanbod het grootst is in de zeer sterk stedelijke gemeenten. Ook de groei is daar het snelst, waarbij de groei in de G4-gemeenten het snelst gaat. Hoe hoger de verstedelijking, hoe sterker de positie van autodelen. In de meer landelijke gemeenten is de groei lager, maar ook daar stijgt het aanbod gestaag.


Bron: CROW-KpVV & ministerie van IenM 

Bron: CROW-KpVV & ministerie van IenM

Bron: CROW-KpVV`& ministerie van IenM


>> Meer gegevens: zie het databestand.

Beschikbaarheid van deelauto’s
Door de snelle groei van het aanbod wordt die beschikbaarheid steeds beter. Enkele jaren geleden vormde de beschikbaarheid van deelauto’s het grootste probleem. Vooral door peer-2-peer carsharing komt autodelen ook beschikbaar in kleine kernen, waar het onrendabel is om klassieke deelauto’s te exploiteren. Voor consumenten is het prettig dat er diverse vormen van autodelen en aanbieders zijn met hun eigen formules. Dat leidt tot meer keus. Op de sites van Ritjeweg en Hopper is te zien waar welke deelauto’s staan.

In 387 van de 390 gemeenten is een of meer deelauto’s te vinden. In nagenoeg alle gemeenten in Nederland is er dus sprake van een aanbod. Voor autodelers is het belangrijk dat er in de eigen buurt deelauto’s beschikbaar zijn. Voordat het zover is dat in iedere buurt of kern een deelauto is, zal autodelen meer gangbaar moeten worden.

Top-10 autodeelgemeenten
Per inwoner zijn de meeste deelauto’s te vinden op Terschelling. Daar staan 50 elektrische deelauto’s van WattCar op een relatief kleine bevolking. Utrecht staat op de tweede plek, gevolgd door Pijnacker-Nootdorp.

Qua aantallen deelauto’s blijft Amsterdam ruim aan kop staan. Ook de groei is er het sterkst met 1296 deelauto’s. Utrecht en Den Haag staan op de 2e resp. de 3e plek qua absolute groei.
Bron: CROW-KpVV & ministerie van IenM

Bron: CROW-KpVV & ministerie van IenM

>> Waar staat uw gemeente? Download het databestand

Provincies
De Randstadprovincies blijven de provincies met de meeste deelauto’s. De provincie Utrecht heeft de meeste deelauto’s per 100.000 inwoners. In absolute aantallen scoort Noord-Holland het hoogst. De landelijke provincies hebben de minste deelauto’s per 100.000 inwoners.

Bron: CROW-KpVV & ministerie van IenM 



Bron: CROW-KpVV & ministerie van IenM


Elektrische deelauto’s
4,5 procent van alle deelauto’s is elektrisch (inclusief plug-in hybrides en range extenders). Van alle personenauto’s is dit 1,1 procent. Het PBL concludeerde al dat autodelers minder CO2 uitstoten dan autobezitters, omdat ze minder kilometers rijden. Veel deelauto’s zijn relatief nieuw, hoewel er binnen het peer-2-peer aanbod naast nieuwe en elektrische auto’s ook oudere auto’s zijn te vinden. Het is goed mogelijk dat de totale deelautovloot gemiddeld genomen schoner is dan het Nederlandse wagenpark als geheel.

Vooral onder de oneway deelauto’s zijn er veel elektrische auto’s. Daarnaast springt de zakelijke deelauto eruit. Sommige bezitters van elektrische auto’s delen hun auto via een peer-2-peer platform. Onder de klassieke deelauto’s zijn nog weinig elektrische voertuigen, al zijn er aanbieders die zich hierin juist specialiseren.

Bron: CROW-KpVV & ministerie van IenM


Wat is een deelauto?
Volgens 
Frenken (2013) is autodelen een systeem dat mensen in staat stelt om lokaal beschikbare auto’s te huren op elk gewenst moment en voor elke tijdsduur.
  • Autodelen verschilt van traditionele autoverhuur, waarbij de klant de auto dient op te halen bij het verhuurbedrijf en de auto doorgaans alleen per dag kan huren. 
  • Autodelen verschilt ook van leasen, omdat een leaseauto niet wordt gedeeld in het dagelijks gebruik. 
  • Autodelen verschilt van taxidiensten in de zin dat een autodeler de auto zelf bestuurt.
  • Autodelen is iets anders dan carpoolen. Bij carpoolen maken meerdere mensen gebruik van dezelfde auto op hetzelfde tijdstip. Bij autodelen maken meerdere mensen gebruik van dezelfde auto op andere tijdstippen.
>> Meer informatie: factsheet 1: definities


Deelauto’s in dit dashboard
Het dashboard biedt een overzicht van het aantal deelauto’s per gemeente. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen:
  • Deelauto’s in het bezit van een aanbieder. Hieronder vallen klassiek autodelen (zoals Greenwheels) en oneway carsharing. (zoals Car2Go) en auto’s van verhuurbedrijven die 24 uur per dag geopend kunnen worden. . 
  • Auto’s die via een online community worden aangeboden (bijvoorbeeld MyWheels, SnappCar en ParkFlyRent).
  • Onderling gedeelde auto’s van particulieren, die samen een auto gebruiken, voorzover ze ingeschreven zijn bij de Vereniging Gedeeld Autogebruik. 
  • Zakelijke deelauto’s, voorzover bekend bij CROW-KpVV. 

Niet meegenomen zijn:
  • Poolauto’s die niet eigendom zijn van een bij CROW-KpVV bekende aanbieder.
  • Particuliere deelauto’s buiten de geregistreerde systemen. 
  • Huurauto’s, tenzij het mogelijk is om bijv. ook per uur te reserveren, of om de auto 24 uur per dag met een pasje te openen (bijv. Hertz 24/7). 
  • Abonnementsvorm zoals Call-a-Car. Dit is een vorm van autodelen, maar is qua aanbod niet in kaart te brengen. 
lees verder in:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen