september 2016

Inhoud

dinsdag 26 juni 2012

Ontwikkeling autobezit en demotorization

Ontwikkeling autobezit
Volgens het CBS telde Nederland op 1 januari 2011 ruim 7,7 miljoen personenauto’s op naam van particulieren en bedrijven. Dat komt neer op 462 auto’s per 1 000 inwoners. Van alle personenauto’s in Nederland staat 89 procent (6,7 miljoen) op naam van een particulier. Sinds het begin van deze eeuw is het aantal auto’s op naam van een privépersoon met 22 procent gestegen. Drie op de tien huishoudens hebben geen auto, maar een kwart van de huishoudens bezit twee of meer auto’s. Weinig is bekend over de groep mensen die geen auto bezit.

Demotorization: nieuwe trend?
Internationale trendwatchers signaleren in Amerika en Japan dat jongeren in steden anders tegen autobezit aankijken. De generatie van babyboomers zag de auto nog als dé manier om zichzelf te ontplooien. De zogenaamde generatie Y heeft wisselende redenen om geen auto te kopen, van ‘te duur’ tot ‘niet hip’ of ‘iets van de vorige eeuw’. De auto wordt steeds minder een statussymbool en wordt vooral een gebruiksvoorwerp. De verkoop van auto’s onder jongeren daalt, hetgeen de auto-industrie zorgen baart. Het autodelen biedt uitkomst omdat de samenleving nu eenmaal sterk auto-georiënteerd is. Amerikaanse jongeren maken bijvoorbeeld gebruik van het snel groeiende Zipcar. In Duitsland is dit ook al geconstateerd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen