september 2016

Inhoud

zaterdag 14 mei 2011

Autowereld gaat voor autodelen

Het debat dat een groot aantal CEO’s uit de Europese auto-industrie eind juni 2011 in het Brusselse Autoworld hield met Europese beleidsmakers en een selecte groep studenten en jonge professionals heeft een aantal interessante ideeën opgeleverd.

De kick-off van de bijeenkomst, die een vervolg is op de campagne ‘Our Future Mobility Now’ van ACEA, werd verzorgd door Yves Leterme (premier van België), Dieter Zetsche (president ACEA) en José Manuel Barroso (voorzitter Europese Commissie).

De belangrijkste conclusies waren:
  • Er komt een systeem dat straks voor alle producten -dus niet alleen voor voertuigen- de hoeveelheid CO2 registreert die is ontstaan door productie én transport (well to Wheel). Dit gaat door tot op microniveau. Er komt dus een moment dat de consument weet hoeveel CO2 zijn of haar specifieke ontbijt heeft ‘gekost’.
  • Er vindt een verschuiving plaats van persoonlijk bezit van vervoermiddelen naar gebruik. Na een aantal jaren neemt de producent het voertuig vervolgens terug om het te verbeteren of te recyclen en het op basis van cradle2cradle terug te brengen in de cyclus. Status ontleent aan bezit zal naar verwachting sterk afnemen.
  • Een gevolg van voorgaande ontwikkeling is dat de belangstelling voor ‘car sharing’ (autodelen) zal toenemen. Daimler en Peugeot/Citroën gaven in Brussel op dit gebied al een schot voor de boeg. Zij toonden al verschillende ‘car sharing’ concepten op hun stands. Tal van IT-oplossingen zullen ervoor zorgen dat deze voertuigen in de toekomst met elkaar én met bestemmingen (points-of-interests) zullen communiceren.
  • De vraag naar duurzaam opgewekte energie (renewable energy) zal groter worden. Bij renewables wordt niet alleen gedacht aan zon en wind, maar ook aan energie uit bijvoorbeeld algen.

De verschillende ideeën over de toekomstige mobiliteit zullen binnenkort in een zogenaamd ‘Book of Ideas’ worden gepubliceerd.

Bron: RAI-vereniging

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen